Hoe je code 95 moet halen

code 95

Ga jij aan de slag als chauffeur in de Europese Unie of voor een Europees bedrijf? Dan is de kans vrij groot dat je een code 50 kwalificatie moet halen. Geen zorgen, dit is geen grote, ingewikkelde test of een uitgebreid praktijkexamen. Code 95 zou voor veel professionele chauffeurs in Europa een eitje moeten zijn. Het is namelijk een manier om je basiskwalificaties te testen. Als het goed is heb je die kwalificaties al, of in ieder geval de meeste ervan.

code 95

Europese chauffeurs

Met deze cde toon je aan dat je vakbekwaam bent. Deze code is een verplichte Europese richtlijn voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C of D nodig is. Dat geldt dus voor vrachtwagens, sommige grote bussen en andere voertuigen welke je bijvoorbeeld niet mag besturen met een rijbewijs B voor personenauto’s. De code 95 bestaat uit theorievakken en praktijktoetsen. De eerste keer dat je de code behaalt, moet je deze onderdelen behalen. 

De toetsen

De theorievakken van je code 95 gaan over verkeerd en techniek, administratie van goederenvervoer en cases administratie. Dit is om te testen of je weet hoe je snel en efficiënt je werk kunt uitvoeren, want in principe ben je natuurlijk als werknemer voor een bepaald bedrijf op de weg actief. Het tweede deel bestaat uit praktijktoetsen. Daarin zit een praktische toets en een besloten terrein toets. Dit is echter wel de enige keer dat je deze onderdelen hoeft te halen. De code 95 moet elke 5 jaar opnieuw gehaald worden, maar daarvoor is niet telkens weer deze hele toets vereist. 

Je rijbewijs updaten

Bij afronding registreert het CBR een verklaring van geschiktheid, van rijvaardigheid en van vakbekwaamheid in het rijbewijsregister. om vervolgens je kennis scherp te houden dien je elke 5 jaar tenminste 35 uur aan nascholing te volgen om op de hoogte te blijven van je vak. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *